Allahumma Solli Ala Saiyidina Muhammad Wa Ala Aali Saiyidina Muhammad.
Disebutkan di dalam syarah al-‘Iqna’ Matan Abi Syuja’ ( 1/60 ),
menurut Imam al-Ghazzali di dalam Ihya Ulumiddin, bahawa tidak seharusnya
seseorang yang berjunub memotong kuku atau mencukur bulu dan rambutnya kerana
semua tadi akan dikembalikan di hari akhirat nanti dalam keadaan junub ( tidak bersih) .
menurut Imam al-Ghazzali di dalam Ihya Ulumiddin, bahawa tidak seharusnya
seseorang yang berjunub memotong kuku atau mencukur bulu dan rambutnya kerana
semua tadi akan dikembalikan di hari akhirat nanti dalam keadaan junub ( tidak bersih) .
Bagaimanapun,
setelah diteliti asas kepada pendapat ini, maka tiada didapati sebarang dalil
yang menyokongnya kecuali logik aqal semata-mata tadi.
Demikian menurut Syeikh Sayyid Sabiq, Syeikh Atiyyah Saqar dan Dr. Rif`at Fawzi,
Professor Shari`ah di Univ. Kaherah
setelah diteliti asas kepada pendapat ini, maka tiada didapati sebarang dalil
yang menyokongnya kecuali logik aqal semata-mata tadi.
Demikian menurut Syeikh Sayyid Sabiq, Syeikh Atiyyah Saqar dan Dr. Rif`at Fawzi,
Professor Shari`ah di Univ. Kaherah
Soalan ini pernah ditujukan kepada Imam Ibn Taymiah di dalam kitabnya
(Ghiza’ al-albab, 1/382) maka beliau menjawab :
“ Tidak aku ketahui hukum makruh membuang rambut dan bulu dan kuku ketika junub,
bahkan Nabi SAW bersabda :
“ Sesungguhnya seorang mukmin tidak najis (tubuhnya) samada hidup ataupun mati”,
malah Nabi Muhammad SAW memberitahu :
“ Buangkan darimu bulu-bulu kufur (yang tidak dicukur semasa kafir) dan
berkhatanlah (apabila masuk Islam)”
Maka arahan Nabi Muhammad SAW tidak menunjukkan sebarang tangguh cukur
selepas mandi.
Demikian juga diperintah wanita haid agar menyikat rambutnya
semasa mandi junub, yang mana diketahui bahawa dengan menyikat ini
boleh menggugurkan rambut (sebelum tamat mandi)..
Justeru apa yang dikatakan sebenarnya tiada asalnya.”
Tiada sebarang halangan untuk memotong kuku secara junub.
Pandangan ini juga datang dari tokoh ulama Tabien iaitu Ato’ bin Abi Rabah.
’Ata disebut pernah menyatakan seseorang boleh melakukannya dalam keadaan junub,
malah dalam keadaan junub dan tidak berwudu’ (Riwayat al-Bukhari)
Pandangan ini juga datang dari tokoh ulama Tabien iaitu Ato’ bin Abi Rabah.
’Ata disebut pernah menyatakan seseorang boleh melakukannya dalam keadaan junub,
malah dalam keadaan junub dan tidak berwudu’ (Riwayat al-Bukhari)
Sebagai makumat tambahan, kemestian menanam rambut, kuku yang dipotong dan sebagainya juga tiada sebarang dalil (kecuali jika dibimbangi akan diambil dan disihirkan), demikian juga larangan memotong kuku di waktu malam.
Wallahu a’lam..
SUMBER
Iklan : Tekan dengan Ikhlas ye ?
nice sharing dear..
ReplyDeleteIkhlas Dari : Mama Niza
@Mama NizaAlhamdulillah.. Thanks mama.. Prkongsian brsama :D
ReplyDelete