Sunday 14 June 2015

Abang JPAM Macho

SubhanAllah Alhamdulillah Allahuakbar
Allahumma Solli Ala Saiyidina Muhammad Wa Ala Aali Saiyidina Muhammad
Assalammualaikum Warrahmatullah Hiwabarakatuh



Alhamdulillah, berikan tepukan kepada jari sendiri yang rajin menaip setelah
sekian lamanya. Today is Sunday ! Esok sekolah. Rindu..
Cuti sekolah dua minggu aku gemerlapkan dengan menambahkan berat badan
 kat rumah. Terpaksa, okey! Abang aku kerja tak henti-henti. Haih.
Tak sabar nak merasai alam pekerjaan.*form four pun still merangkak lagi. :3*
So, aku luangkan masa aku dengan novel-novel yang belum dibaca disebabkan
mid year exam hari itu. Gembira tak terkata sebab tahun ni banyak novel yang
 aku beli. Aku tak laburkan wang tapi aku laburkan baucer kakak aku.
Alhamdulillah. Sila jealous. Muahaha.
Panjangnya lahai mukadimah. --'

Back to the tittle.. Tadi aku berseronok kat dalam bilik.
Apa benda entah aku buat. Berdiri, jalan, duduk, berdiri balik, duduk,
 jalan balik. Timur ke barat. :3
Lepas itu, suddenly mama masuk bilik. Alhamdulillah. Aku tak baca novel
 time tu sebabnya mak aku ni allergic betul tengok aku baca novel.
Tak tahulah. Baca novel dapat meluaskan kosa kata, tau! --'

Then, mama cakap ada ular kat dapur. Aku terkejut. Mama cakap ular kecil je.
Aku lega sat. Mama cakap lagi, abang call bomba. And part ni,
aku terkejut nenek beruk. What??!! Ular kecil call bomba?! Okey, aku tak nak
buat sebarang spekulasi. Terus aku menonong ke tingkat bawah.
Aku tengok kakak aku tengah kegelian. Dia memang benci ular. HAHA.
Bagi gambar ular memang cari nahaslah.
Kakak aku tunjuklah 'koordinat' ular tu kat mana. Tepi bakul sampah.

Aku fokuskan mata aku ke arah tepi bakul sampah. Makaii. Kecil tapi eiii..
Geli bak ang !!! Mak aku suruh abang aku halau guna penyapu tapi abang aku
takut plus geli. Kakak aku apatah lagi. Aku? Maaflah. Tak suruh pun aku takkan
buat apatah lagi kalau disuruh. Adik lelaki aku pula yang nak try tunjuk hero.
Tapi, sebelum dia buat abang aku dah bagi jelingan tajam dah.
Melampaulah nak suruh budak sebesar 11 tahun halau ular.
Adik perempuan aku menjerit je kerja dia. Dari mana ularnya? Wallahualam.

Beberapa minit menunggu, akhirnya bomba datang. Aku berdoa bersungguh
moga bukan lori bomba yang besar gedabak tu! Yalah. Tak ke over?
Ular kecil tapi lori bomba yang datang bukan main besar?
Ingat ni rumah terbakar panggil bomba, bomba datang berlumba-lumba ke? --'
Dan... Bukannya bomba tapi Kadet Pertahanan Awam yang datang.
Correction. Jabatan Pertahanan Awam Malaysia. Tak kesahlah bomba ke JPAM
ke asalkan ular harus di'nyah' from my house! Pertama dalam sejarah tau ular
masuk rumah!

Jiran depan rumah siap datang lagi. Haa kau! Class sungguh jiran kami,
Bersemangat kejiranan. Seorang abang JPAM dah masuk rumah and
seorang lagi pak cik JPAM. Manusia mana yang habaq abang JPAM tu
handsome? Haruslah kakak aku. Tapi, dia cakap gitu-gitu je lah.
Tahu tak apa yang paling lawak?
Mak cik jiran aku nampak abang aku dah lompat atas kerusi sambil peluk kaki.
Hamekkau! Tak pernah abang aku buat macam tu. Semua gelaklah gamaknya.

Dipendekkan cerita, alhamdulillah tiada gangguan mental yang dilaporkan. --'
Semuanya selamat. Tindakan abang yang menelefon pihak Bomba even
JPAM yang datang memang tindakan yang bijak. Sebabnya, pak cik dan
abang JPAM tu sendiri nak tangkap ular tu memakan masa.
Abang aku cakap kalau dia main hye-hye bye-bye guna penyapu je,
mahunya dah kena gigit. Tak hairan kalau jadi arwah juga.
 Nauzubillahimizalik. Alhamdulillah semuanya selamat.

Aku teringat pak cik JPAM cakap kat abang aku yang ular tu ular sampah,
Okey tu pelik. Kakak aku teringat sesuatu.
"Nak pack baju cepat-cepat! Kang datang pula ular baju."
katanya terus meluru ke tingkat atas.
Tak boleh blah.
In fact, setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya.
Bila aku masuk bilik, aku perasan yang buku-buku aku bersepah kat lantai.
Mana ada orang buat homework persekitarannya ayu tanpa cela. Erk.
"Aduh. Kang datang pula ular buku." aku bebel.
Kakak aku gelak.
Adik aku ada snap gambar ular dengan anggota-anggota JPAMnya sekali tapi
seriously aku malas nak upload. Nak tengok juga?
Pergi search kat Al Hafiz Ustaz Google bin Haji Internet. Berlambak gambar
makhluk ciptaan ALLAH SWT kat situ. So, enjoy! :p

KESIMPULAN
Jika anda berhadapan situasi yang mencemaskan, sila bertenang dan call
pihak penyelamat seperti polis, bomba, jpam and so on.
Jangan jadi Superman. :') Hehe.

#MarhabanYaRamadhan
#PrayForSabah

                                                      Assalammualaikum.. :)



No comments:

Post a Comment

Assalammualaikum Warrahmatullah Hiwabarakatuh and hye.
Komen apa yang terlintas di fikiran anda.
SILA TINGGALKAN LINK BLOG ANDA DI CBOX.
Kalau kat sini, tak perasan sangat . Aseef jiddan :)