Sunday 23 March 2014

Homework, Awak 'Baik' Sangat !


                                Allahumma Solli Ala Saiyidina Muhammad Wa Ala Aali Muhammad.


*adoi , sakitnya ! -_- *

Nama 'homework' adalah nama yang sudah lali didengari . Impossible siapa yang tak pernah dengar perkataan 'seindah' itu . Aku akui yang homework ni dapat melatih aku dengan soalan yang diberikan tapi tak boleh bagi dalam kadar yang sikit ke ? Tak nak bagi sikit pun bagilah sederhana. Tak nak juga ? Bagilah banyak tapi jangan sampai 'banyak sangat'. Kasihani lah diri ini .

Nak juga luangkan masa untuk berdengkur . *Cis , macamlah buat homework sampai tak boleh tidur !*
Errr .. Okey fine ! School holiday ni aku nak rasalah kenikmatannya . Bukannya selalu pun dapat cuti lama-lama . Teringat pesanan cikgu Sains (My beloved Teacher) :
Cikgu : Kamu semua cuti ni pergi mana ?
Budak kelas aku : Makan tidur , makan tidur / Balik kampung.
Cikgu : Kalau kamu rasa stress dengan homework , cikgu bagi tips.
Budak kelas aku : (Mata dah bersinar-sinar) *Eyolah tu*
Antara tipsnya :
*Hari pertama cuti sekolah , paksa diri untuk siapkan SEMUA kerja sekolah.*
- Bangun pagi , mandi , solat Subuh (bagi yang Muslim) , sarapan.
- Ambil masa 15 - 30 minit untuk kemas rumah . (mood : errr)
- After that , siapkan semua kerja sekolah . (Mesti kena ada kesungguhan dalam diri.)
Cikgu : Tak kisahlah berapa masa yang kamu ambil tapi pastikan siap . Kalau dalam sehari kamu dah siapkan homework kamu , satu stress akan hilang dan enam hari yang selebihnya kamu boleh buat kerja lain.
Kalau nak study , setkan time like real exam . Lepas dah buat baru tengok jawapan . Jangan tengok jawapan dulu . Tu namanya tipu diri sendiri . 
 Lepas cikgu bagi tips macam tu , aku rasa 'macam' nak ikut . Tapi semalam dan hari ni dah missed !
Bukan sengaja ya ! *Harap maklum* Aku tak menjayakan tips cikgu tu sebab aku ada extra kelas khas untuk budak SPM and PT3 (apakah?) .

So , insyaALLAH aku akan cuba untuk menyiapkannya esok . Aku akan 'cuba' untuk buang sikap malas yang sedang bermaharajalela dalam diri ni . I will try my best !!
Pray for me ..
Kejayaan akan datang pada seseorang yang menginginkannya.
D.U.I.T (DOA . USAHA . IKHTIAR . TAWAKAL)
#PrayforMH370







2 comments:

  1. yay kita berdua ada hw. aduh, dahlah cuti ni ade kelas tambahan, tambah pulak dgn hw. nak taknak kena jugak siapkan. huhu

    ReplyDelete
  2. @Mazni Munawar .. Mcm pelik lah kan klau tkde :) Tkpe, insyaALLAH kjayaan akn dtg kpada kta smua .. Amin Ya ALLAH ^^
    kan kan kan .. ! haha

    ReplyDelete

Assalammualaikum Warrahmatullah Hiwabarakatuh and hye.
Komen apa yang terlintas di fikiran anda.
SILA TINGGALKAN LINK BLOG ANDA DI CBOX.
Kalau kat sini, tak perasan sangat . Aseef jiddan :)